אדריכלות המאה ה-21- פלורליזם כחני ?

01/01/2015

אני מהמאמינים שאדריכלות מבטאת את החברה שבתוכה היא נוצרת. נכון שמשפט כזה ניתן לומר כמעט על כל כלי ביטוי , אלא שיש הבדל תהומי בינהם.  אדם יכול לשבת ספון בחדרו וליצור כיד העולה על רוחו -ממוסיקה ועד פיסול בקסמי שיניים  .  ליצירת אדריכלות הוא זקוק לפניה של מזמין . פניה שקדמה לה החלטה  על מקום הפרויקט ,  נושאו- מטרתו, על גודלו ותקציבו ועוד. בעצם בחירתו באדריכל (בהנחה שהוא יודע במי בחר) קבע גם את התפישה הארכיטקטונית שתשלוט במבנה. אין ספק שהוא שותף בכיר ביצירה , גם עם מעבר לכך לא דחף את נוכחותו לתהליך.

זהה חדיד היתה מוכרת בסגנונה הייחודי במשך כעשור מבלי שקיבלה הזמנות תכנון.הפיכתה לאיקון ארכיטקטוני לא נבע מכשרונה (הקיים ללא קשר לכך) , אלא מרצון החברה לצרוך את מבניה .הסיבה שהיא ודומיה , מפרנק גרי ועד קלטראווה , מבוקשים בכל העולם איננה כשרונם , שאינו מוטל בספק , אלא היותם יוצרי מוקדי משיכה שכדאי להשקיע ביצירותיהם.

נסו להזכר באחד , ריקרדו בופיל , שרק לפני 20 שנה היה בסטטוס דומה והיום אין סטודנט לארכיטרטורה שמכיר את שמו. כשרונו לא אבד , מה שנעלם הוא הביקוש ל"סחורה" שלו ...

שני השותפים ליצירה  הארכיטקטונית – היזם והאדריכל הם אולי הדומיננטיים , אך בהחלט לא לבד . הם חולקים את היצירה עם הרשויות , המכתיבות חוקים ותקנות על גודל , גובה , חמרי בניה ופעמים רבות גם אופי והתאמה לסביבה , הפוליטיקאים נבחרי הציבור , והבירוקרטיה המקומית.

עם מעורבות כה גדולה של שותפים אין ספק שניתן לקבוע – פני הדור כפני בניניו.

 

 

בתקופת חיי המקצועיים עברתי שלוש תקופות של תפישה ארכיטקטונית . גדלתי והתחנכתי על ברכי האדריכלות הבינלאומית , או בשמה האחר – האדריכלות המודרנית , בשנות ה-80 קראתי  (בשמחה) בספרו של צ'ארלס ג'ינקס על מותה של זו וכינונה של התקופה הפוסט מודרנית (שהגדירה היטב מה היא לא , והתקשתה להגדיר מה היא כן) , ושלושים וחמש שנה לאחר מכן אני מוצא את עצמי בתקופה של אדריכלות פלורליסטית שעדיין לא הוגדרה בשם, וכנראה תשאר כזו.

כאדם המאמין שאדריכלות משקפת את תקופתה הבאתי כאן שני פרויקטים משתי תקופות להשוואה :

המכון לחקר ימים ואגמים בחיפה , בתכנונם של דוד ינאי וו...וכמן , אשר נבנב בשנות ה-60 של המאה הקודמת  , ובית הספר פורטר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב בתכנון חן אדריכלים.NCA,  גיאוטקטורה, ואקסלרוד-גרוברמן אדריכלים שהושלם זה עתה.

שניהם מכוני מחקר, בגודל דומה ,ממוקמים במתוה נופי דומיננטי וייחודי , ושניהם מהוים דוגמה לאדריכלות מעולה המשקפת את תקופתה.

אין קשר בין איכות היצירה האדריכלית , לבין הסגנון בה היא נוצרה ,ולהשואה הנעשית כאן אין קשר לאיכות היצירה אלא לרצון להבין את מקורותיה .

 

המחצית הראשונה של מהמאה ה20 היתה תקופה של גיבוש רעיונות חברתיים, שיטות ממשל, וסדר כלכלי, לצד מהפכה מדעית וטכנולוגית. מימוש חופש הפרט, ניצחון המשטר הדמוקרטי והשיטה הקפיטליסטית , תוך השפעה לא קטנה של הרעיונות הסוציאליסטים ליצירת משטרים סוציאל דמוקרטים ברוב מדינות המערב .האדריכלות הבינלאומית היתה תוצר טבעי של התקופה .מחד – רעיונות חברתיים : פשטות , שיתוף ( הבית המשותף כיצירה מובהקת של התקופה ) ומאידך – השפעת המדע והטכנולוגיה : רציונאליזם, פונקציונאליזם ותיעוש.

המכון למחקר ימי מיצג בצורה אופטימלית את הרעיונות של התקופה . הבטון הגלוי , הפשטות, השימוש בקונסטרוקציה כמרכיב דומיננטי , עיצוב שוברי השמש וכמובן הרמת המבנה על עמודים . אבל יותר מכל שילוב המבנה בנוף , כחלק מהמפרצון, חלקו מרחף מעל המיים וחלקו מוצב כמצוק או כמגדלור – הופך אותו לחלק בלתי נפרד מהטבע , מהמפרצון, מהים , מהחוף כאילו תמיד היה שם. למרות היותו עצם מלאכותי , בולט מקו המיים הצליח בצורה מופלאה להתחבר לאתר ללא שום התנשאות או ניכור .

 

מולו ביה'ס ללימודי הסביבה . מבנה מעוצב באופן מרשים , מייצג באופיו את האדריכלות העכשוית. לא רק שאינו מנסה להתקשר לסביבתו,  הוא. מבנה אינדיוידואליסטי, מוחצן, כוחני,  אשר עושה כמיטב יכולתו להתבלט.

 

במאה ה21 הרעיוות החברתייס הפכו להיות אנכרוניזם. המאה ה21 היא התקופה של האינדיוידואליזם המוחלט.

 

 

 

 

בברכה

 

משה עצמון

עצמון אדריכלים

03-9074242   0544-965569

שתפו אותי בפייסבוק
שתפו אותי בטוויטר
אהבתם?
Please reload

מאמרים אחרונים
Please reload

משה עצמון

כצנלסון 29א', קרית אונו